lørdag 20. juni 2009

Carl Milles

Apropos Tore Dahls innlegg om spørreboken «Vet De det?» fra 1940 på Norges Quizforbunds nettsider, stilte en viss Hugin Ravn spørsmålet om Sveriges største billedhugger i moderne tid, som visstnok på den tiden var Carl Milles. Jeg har satt meg litt inn i kunst, men Carl Milles hadde jeg nok ikke hørt om før jeg slo ham opp på Wikipedia.

Carl Milles er mest kjent for sine fontener, men har også laget mye stort som så vidt jeg kan forstå er plassert forskjellige steder i Sverige. I en periode jobbet han til og med i verkstedet til Auguste Rodin, før han og kona Olga flyttet til München, som på den tiden fortsatt må ha vært en by som var viktig i kunstnerisk sammenheng - i romantikken var det nemlig vanlig, tror jeg - også i Norge - å reise til München for å studere kunst.

Milles monument av Sten Sture fra 1902-1925 kan minne litt om mye annen kunst som var før og under krigen. Monumentet ble avduket etter at Milles vant en konkurranse. Da konkurransen ble utlyst, oppholdt han seg i Paris. Ellers var han opptatt av gresk mytologi. Også døde han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar